Tuesday 23 February 2016

Discussing the Russian media

We are told forever by the Guardian (that are constantly censoring opposing voices in its comments section) that Russia has a controlled media and opposing voices are silenced.

How true is this?

Look at this informal interaction between president Putin and opposition "liberal" (read, fifth column) journalist Venediktov from radio station Ekho Moskvy.

I am trying to imagine an analogous situation where our PM John Key engaged with a critical journalist like Martyn Bradbury or Nicky Hager. Or Barack Obama engaging in an informal setting with those in the media that vehemently oppose him and support the policies of Vladimir Putin. Won’t happen ever! 

How often will you see journalists from Russia featured in debate on mainstream television networks.

That alone should tell you a lot.

Putin Roasts Clueless 5th Column Propagandist Venediktov

The website of Ekho Moskvy is HERE

Here is an article from Russia Insider that discusses just how free contemporary Russian media is in comparison with the West.

I could not access some of the photos in the article

Russian Media Invites Dissent; Servile Western Media Doesn't

What's said in the West about the relative "freedom" of Western and Russian press couldn't be more backward
This article originally appeared at Nina Kouprianova's Blog

Russia Insider,
21 October, 2015

This article originally appeared at Nina Kouprianova's Blog

Russia Insider,
21 October, 2015
The trope of ‘Russian state propaganda’ in mainstream Western media is a persistent one, especially as of late. This continued focus expresses one’s own loss of control as older cable-news models are in decline, the media landscape becomes more diverse, and various web platforms allow younger savvy users to locate alternative information sources. This kind of repetitive finger-pointing is also simultaneously meant to delegitimize Russia’s foreign-language broadcasting and to explain the support for Putin domestically.
The notion in question relies on a number of related assumptions:
  • that Western countries do not have state media;
  • that corporate media is impartial;
  • that state media cannot feature opposing points of view and is thus inferior to its corporate counterpart;
  • that media consumers, the general and even the educated public, are incapable of critically analyzing the information they receive.
Let us address the inconsistencies in these assumptions issued by those, who consider themselves the paragon of accurate journalism, fit to set and criticize reporting standards for all. Then, we will proceed to examine the domestic Russian media landscape, focusing on political, economic, and social (i.e., non-entertainment) issues. Let us also agree to define “propaganda” as not simply sharing information that promotes a particular view point—no one is immune to that—but, rather, as sharing information that is deliberately misleading, one that may include purposeful omissions, especially when counter-facts are readily available.
First, the Western world most certainly owns and operates state, that is, taxpayer-funded, media, some of which specifically targets audiences abroad and predates the likes of Russia’s RT—the usual scapegoat of the aforementioned accusations—by decades. Britain’s BBC, Canada’s CBC, Germany’s Deutsche Welle, as well as America’s PBS and, well, Voice of America are some of the most obvious examples. Thus, the argument about ‘state-owned propaganda’ that is contextually meant to contrast the ‘free’ West with ‘authoritarian’ Russia contradicts itself from the onset. After all, if the assumption about lacking pluralism only pertains to state media, as such, then it affects the aforementioned European and American networks as well.
Second, the notion that large corporate entities spend billions on media without having a stake in content, narrative, ideological slant, and advertising defies the very purpose of being a for-profit organization. In fact, in the last few decades, the number of companies owning and operating major networks and publications in the U.S., specifically, decreased from 50 to 6. This means that the same corporations are pushing the same interests, or even personal views of its owners, across a misleading diversity of platforms.
Third, the content and analysis in non-state Western media about the subjects of geopolitics or international relations not only sound like each other, but also like the official narrative from Washington and Brussels. Take the increase in demonizing Russia, in general, and Putin, specifically in the last number of years. Whereas, the ‘Russia is finished‘ narrative has consistently appeared since Putin’s first presidency, the country’s return to world politics after 1990s collapse, especially with brokering the chemical-weapons deal in Syria in 2013, has increased the unjustifiably critical and, sometimes, comical information onslaught exponentially.
Then came the needless tarnishing of the Sochi Olympics, Ukraine’s Maidan-as-a-peaceful-protest coverage, Crimean ‘occupation’ despite the referendum, Russia’s weekly ‘invasions’ of Ukraine, blaming Putin for the MH17 crash minutes after it occurred, and, as of this moment, criticizing the Russian anti-terrorist operation in Syria upon that government’s invitation.
For the record, the "non-ISIS group" being referenced was Al-Qaedapic.twitter.com/0pW7brUTZK
Mark Adomanis (@MarkAdomanis)
October 1, 2015
Of course, some of this coverage gets refuted later, but the initial impact is meant to cause the maximum informational damage possible.
The echo-chamber effect does not necessarily mean that Western-media journalists are cooperating with the government, though sometimes it does, as was the case with the Julian Assange interview with 60 Minutes in 2011.

What it does mean is that sometimes corporate and state interests coincide—when U.S. Vice President Joe Biden’s son joined the board of a Ukrainian gas company, for instance—or simply that journalists are operating within the same ideological milieu. Of course, that is not an excuse to leave out easily accessible pieces of information that would affect one’s narrative, not know the language of the country, where one claims his supposed expertise, or, for that matter, never travel there.
Now, let us have a look at the Russian media landscape, addressing the so-called opposition first. Echo of Moscow (Ekho Moskvy) radio; TV Rain (Dozhd); Novaia Gazeta, Gazeta.Ru, Grani newspapers, among others are some of the most obvious examples of ideologically Liberal media mimicking mainstream Western opinion, sometimes as a hyperbole. Certain celebrities and media personalities, like Ksenia Sobchak, currently of TV Rain, push similar agenda through social networks to hundreds of thousands of subscribers. These platforms continually feature content that is near-identical to that of Russia’s current demonization in the West—from the ‘invasion’ of Ukraine to ‘not bombing ISIS’ in Syria. Some are affiliated with Western state-funded sources, like the Voice of America in the case of Grani and TV Rain. These platforms represent the opinions of less than 10% of Russia’s population, specifically young affluent urbanites. Yet it is they that get overrepresented and idealized in the Western media.
At the same time, there are other kinds of media opposition, or, at least, those, who question some of the Kremlin’s key decisions, whose opinions are never heard in the West. This includes, for instance, a traditionalist, socially conservative newspaper Zavtra and its TV channel Den’, known for its criticism of the ideologically Liberal aspects of post-Soviet Russia. In the early 1990s, West’s ‘democratic’ darling Yeltsin went as far as to ban the older version of this publication. Today, it supports what it describes as the patriotic trajectory. However, that does not necessarily coincide with the Kremlin’s actions. Some of its contributors pushed for a military intervention in Ukraine to overthrow the post-Maidan Kiev government—after the latter attacked Donbass—contrary to Moscow’s efforts with Minsk-1 and Minsk-2 agreements. Thus, the Western media overrepresents one kind of opposition—one that parrots its talking points—and completely ignores another. This follows a similar trend of reducing the so-called civil society in Russia to pro-Western ideological Liberals and overlooking socially conservative Orthodox, monarchist, and Cossack groups, because they do not fit the required narrative.
Much of the Russian media is indeed state-owned or affiliated. As such, it adheres to the general trajectory of Kremlin’s politics. But we have already seen that corporate media effectively functions in the same manner. Also, let us not forget that these politics are supported by an overwhelming majority of Russians, fluctuating at over 80% since 2014. More important, this does not mean that opposing view points remain unheard, or that political talk-show hosts have no freedom of expression.
To the contrary.
Diverse opinions are aired on a daily basis on the biggest political programs in prime time and, often, live, that is, with little-to-no editing. Compare that approach to the partial censorship of Putin’s recent interview to the U.S. media. Contributors to Russian state television include journalists, opinion-makers, and even political officialdom from the United States, Germany, Czech Republic, Finland, Poland, Greece, Turkey, the Baltic states, Ukraine, and Syria, not to mention the ideologically Liberal opposition beloved in the West. Some represent their national interests, others—views that harshly oppose those of the Kremlin. Want to witness Syrians debate the country’s political situation? How about Donbass representatives argue with political scientists from Kiev? Channel 1 or Rossiia are happy to oblige.
Here is a small selection of foreign contributors to Russian state television, many of whom are quite critical of the Kremlin, over the past year.
Political scientist Nizar Bush (Syria) debates Al Hayat journalist Raed Jabr (Syria) on Time Will Tell (Vremiia Pokazhet), Channel 1:

Robert Pszczel, acting director of NATO’s information office in Moscow, often appears on Sunday Evening (Voskresnyi Vecher) with Vladimir Soloviev, Rossiia Channel:
Simon Shuster (U.S.), Time magazine, makes an appearance on Sunday Evening (Voskresnyi Vecher) with Vladimir Soloviev, Rossiia Channel:

Ulrich Heyden (Germany), Der Freitag, appears on Politics (Politika), Channel 1:

Alexei Venediktov, an ideologically Liberal journalist with pro-Western views, host at Echo of Moscow, appears on Norkin’s List (Spisok Norkina), NTV Channel:

Fuad Abbasov, Ihlas news agency (Turkey) appears on Time Will Tell (Vremiia Pokazhet), Channel 1

Michael Bohm (U.S.), Moscow Times, Al Jazeera, Echo of Moscow, et al, appears on the Right to Be Heard (Pravo Golosa), TVC Channel (Photo: Korotchenko):

The following tweets are from the Russian military expert Igor Korotchenko and his television appearances over the past month alone.
Michael Bohm appears on Time Will Tell (Vremiia Pokazhet), Channel 1, “bashing Assad,” Korotchenko adds:
Boris Nadezhdin, an ideologically Liberal politician and commentator with pro-Western views, on his way to Sunday Evening (Voskresnyi Vecher) with Vladimir Soloviev, Rossiia Channel:
Nikolai Zlobin (left), a Russian-American political scientist at Center on Global Interests, Washington, D.C., appears on Sunday Evening (Voskresnyi Vecher) with Vladimir Soloviev, Rossiia Channel:
Michael Bohm and Czech journalist Jiří Just appear on Time Will Tell (Vremiia Pokazhet), Channel 1:
Michael Bohm and Ukrainian political scientist Vyacheslav Kovtun, a supporter of the current Kiev regime, at Ostankino television.
Vyacheslav Kovtun on Vesti.doc TV show, Rossiia Channel:
Olesya Yakhno, Ukrainian political scientist and a supporter of the current Kiev regime, appears on Time Will Tell (Vremiia Pokazhet), Channel 1:
It is important to note that many of these and other contributors make regular—weekly, if not daily—appearances on Russian state television beyond this small selection. Now, how often do you see the equivalent—officials, opinion-makers, and journalists—on Western television, particularly those that represent the mainstream Russian point of view?
Evgenii Poddubnyi of Rossiia Channel, Syria, September 2015. Source: Instagram @epoddubny.
When it comes to direct information, Russian journalists travel abroad. Well-known war reporters like Dmitrii Steshin and Sasha Kots of Komsomolskaia Pravda newspaper or Evgenii Poddubnyi of Rossiia Channel have broadcast from just about every conflict zone in the Middle East, North Africa, Central Asia, and Ukraine. This was once the professional norm everywhere. Recently, however, things changed. Take the Ukrainian conflict, for example. For months, most Western news agencies based their information on government reports coming out of Kiev—as was involved in a military operation against its own citizens in Donbass—instead of traveling there directly. And when they did, most chose to stay in the comfort of their hotel, hiring local stringers to do their dirty work, according to Sasha Kots:
In Donetsk, an entire hotel is packed with Western journalists, whom I have never seen outside, that is, at the front, at militia’s positions. Their principle is as follows: they find local stringers that go off somewhere to do the shooting, bringing back some kind of footage. [These journalists] then portray someone else’s emotions as their own.
Sasha Kots and Dmitrii Steshin, Komsomolskaia Pravda, February 2015, Debaltsevo, Donbass. Source: Instagram @sashakots.
Of course, foreign relations and geopolitics are not the only subjects, contrary to what some would have you believe.  Indeed, some of the biggest political talk shows, such as the aforementioned daily Time Will Tell (Vremiia Pokazhet) often splits its air time 50% / 50% with a news segment in between. From the rising commodity prices, certain failures of school education, and quality of medical care to the crackdown on yet another corrupt governor, dozens of experts and audience members exchange fiery commentary, in between a barrage of statistics.
Time Will Tell (Vremiia Pokazhet), Channel 1, criticizes regional officials for excessive budget spending on airfare.
Writing from abroad? All of this programming is available at one’s fingertips to either view directly on the country’s television websites 1TV.ruNTV.ru, and RUSSIA.tv, among others, or on Youtube from the comfort of one’s home in just about any part of the world. Draw your own conclusions as to why many Russia-focused commentators in the mainstream Western media leave out crucial pieces of information regarding the country’s media landscape.
And what of Russian media consumers that some Westerners portray as incapable of critical thought? First, this country consistently ranks as one of the top places with the highest college-education levels. Second, its citizens are prone to question the media, per se, with their history of living behind the Iron Curtain. Although we should note that when it comes to the USSR, it was not that the disseminated information was not factual, but that it was often accompanied by a very particular, at times, inapplicable, ideological reading. Third, younger Russians are web-savvy, and many speak foreign languages. Of course, there is a number of popular platforms that translate foreign content for those, who do not. These platforms, InoSMI (foreign media) and InoTV (foreign TV), include many less-than-favorable Russia-specific articles and videos, in light of the current toxic anti-Russian climate in the official West. Now, how much Russian content does the Western media regularly translate in order to disseminate another point of view?
Russian media is not perfect. Yet its overall landscape represents a real diversity of social, economic, and political content, most of which is actually found on state-owned channels. Indeed, the country’s citizens are likely better aware of Western opinions than Westerners of those in Russia. To some, this might come as a surprise, but only if they missed the fact that over the past two decades, the Kremlin has chosen the path of not just persuasion over staunch censorship, but also that of healthy debate.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.